Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniu 27  września wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Po czterogodzinnej podróży autokarem około godz. 12 dotarliśmy do Bałtowa świętokrzyskiej krainy dinozaurów. Jura Park to niezwykłe muzeum położone w dolinie rzeki Kamiennej. Park objęty  jest patronatem instytucji naukowych takich jak Państwowy Instytut Geologiczny w Warszawie oraz Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Modele prehistorycznych organizmów, które znajdują  się na ścieżce edukacyjnej wykonane zostały z wielką dbałością o szczegóły oraz w zgodzie z najnowszymi odkryciami i standardami obowiązującymi w paleontologii. Cała trasa jest podzielona na okresy geologiczne. Za sprawą pani przewodnik mogliśmy przenieść się w świat prehistorycznych stworzeń i poznać burzliwą historię rozwoju życia na naszej planecie. Dużo wrażeń dostarczył nam również pobyt w Prehistorycznym Oceanarium, gdzie za pomocą technologii 3D mogliśmy zanurzyć się w podwodny świat ogromnych gadów, a nawet oko w oko spotkać z rekinem. Po tych  niezwykłych doznaniach udaliśmy się na obiad. Następnie przedstawiciel  Stowarzyszenia Delta, które było organem założycielskim Bałtowskiego Kompleksu Turystycznego opowiedział trudną, ale niezwykle budującą historię powstania tego miejsca. Pokazał, że to co czasem wydaje się nierealną mrzonką przy ogromnej chęci zmian, wspólnym wysiłku zwykłych ludzi oraz władz lokalnych i organizacji pozarządowych  owocuje sukcesem. W skrócie usłyszeliśmy również o  planach związanych  z dalszym rozwojem bałtowskiego kompleksu.
Kolejnym punktem naszej wycieczki było wizyta w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Naszym celem było Gołoborze na szczycie Świętego Krzyża. Gołoborza powstawały w wyniku zamarzania wody w szczelinach skalnych i następnie ich rozsadzaniu przez topniejący lód, proces ten miał początek 2,6 milionów lat temu. Po wejściu na taras  widokowy  podziwialiśmy  piękno tamtejszego krajobrazu oraz fragmenty wału kultowego z czasów przedchrześcijańskich.
U podnóża Łysicy, która jest najwyższym wzniesieniem Gór Świętokrzyskich położona jest malownicza miejscowość Święta Katarzyna z zespołem klasztornym, należącym niegdyś do Bernardynów, a obecnie do sióstr Bernardynek. Jest tam wiele zabytków i pamiątek, w tym uznawana za cudowną, rzeźba patronki z drzewa cyprysowego. Można pokłonić się mogiłom powstańców styczniowych i osobom pomordowanym w czasie II wojny światowej.  Osobliwością tego miejsca jest Kapliczka z podpisem Stefana Żeromskiego. W Świętej Katarzynie odwiedziliśmy jeszcze Muzeum Minerałów i Skamieniałości, wysłuchaliśmy  historii pochodzenia  zgromadzonych tam eksponatów, zapoznaliśmy się z procesem  szlifowania  krzemienia pasiastego zwanego  diamentem Gór Świętokrzyskich.

Po takiej dawce wiedzy  udaliśmy  się na nocleg do hotelu Dal  w Kielcach.

Rankiem następnego dnia  Kielce przywitały nas piękną słoneczną pogodą, tym bardziej ochoczo ruszyliśmy w kierunku Wzgórza Zamkowego. Po  przejściu przez kielecki rynek pokazała nam się siedziba Pałacu Biskupów Krakowskich, gdzie obecnie mieści się Muzeum Narodowe, jedno z ośmiu w Polsce. Naszym celem było zwiedzenie Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz pałacowego ogrodu włoskiego. Następnie przeszliśmy do  Bazyliki  Katedralnej pod wezwaniem Wniebowzięcia w Najświętszej Maryi Panny. W skupieniu i ciszy podziwialiśmy piękno świątyni, był również czas na chwilę modlitwy. Po wyjściu z Katedry udaliśmy się do dawnego więzienia,  niestety z powodu braku wolnych miejsc mogliśmy tylko wysłuchać tragicznej historii tego miejsca i obejrzeć ekspozycje na zewnętrznych murach.

W  naszym planie nie zabrakło również przejścia przez  Park Miejski i Skwer  Harcerski im. Szarych Szeregów.  Wzdłuż głównej alejki  naszą uwagę przykuła  Aleja Sław, którą tworzą umieszczone na granitowych postumentach popiersia znanych osób: kompozytorów , piosenkarzy, pisarzy  i malarzy. Wśród  nich odnaleźliśmy m.in.  Marka Grechutę , Stefana Kieślowskiego, Merlin Monroe, Igora Strawińskiego, Witolda Gombrowicza. Franza Kafkę,  Stanisława Lema. Obecnie Aleja Sław liczy 40 popiersi.
Ten miejski trakt  zawiódł  nas do Rezerwatu Kadzielnia. Tam każdy chętny kolejnych  wrażeń  mógł przez 30 minut pod przewodnictwem doświadczonego przewodnika pozwiedzać podziemne jaskinie. Trasę o długości 140 metrów tworzy system  trzech jaskiń – Jaskinia Odkrywców – Prochownia – Szczelina.

Następnym  etapem naszej wędrówki po ziemi świętokrzyskiej były Chęciny.  Po przybyciu na miejsce była możliwość wypicia kawy i zakupu pamiątek, by  następnie  ruszyć  na podbój  ruin Zamku Królewskiego. Po drodze przewodnik opowiedział  historię zamku i jego właścicieli. Po przekroczeniu zamkowych bram weszliśmy na przepiękny dziedziniec, odważni wspięli się wieżę licząca 109 schodów.

Na dole czekała na nas kolejna atrakcja: taniec dawny  w wykonaniu  czterech uroczych  dam dworu. Można było również zrobić sobie zdjęcie na koniu (atrapie) w prawdziwym rycerskim hełmie oraz pomachać mieczem.

Ostatnim punktem wycieczki był obiad w dawnym kompleksie klasztornym na  szczycie Góry Karczówka oraz krótka wizyta w świątyni z cudownym obrazem świętej Barbary.

Dziękujemy za moc wrażeń i z niecierpliwością czekamy na kolejny sezon.