Wycieczka do Katowic w ramach aktywizacji zawodowej

W dniach 22 i 23 września wybraliśmy się z Dziennego Ośrodka Wsparcia, wraz z filią w Bobowej na wycieczkę do Katowic. Pierwszym celem wycieczki było zwiedzanie kopalni węgla kamiennego w Zabrzu. Kopalnia Guido powstała w latach 50. XIX wieku. Imię otrzymała na cześć swojego właściciela, magnata przemysłowego, Guido Henckela von Donnersmarcka. Do podziemi zjechaliśmy windą najpierw na poziom 170 następnie 320 m. Na pierwszym poznaliśmy kopalnię z przełomu XIX i XX wieku. Dla uatrakcyjnienia zwiedzania przygotowano specjalne efekty audiowizualne, jak np. dobiegające z oddali rozmowy górników czy… piski szczurów. Urządzono tu także niewielką kaplicę. Poziom 320 m to dwudziestowieczna kopalnia w pełnej okazałości. Musieliśmy się tutaj nieco wysilić – trasa liczyła około 2 km, za to mogliśmy z bliska zobaczyć pracę kombajnu węglowego i poznać tajniki zawodu górnika.

Następnie udaliśmy się do Katowic, tam w ramach aktualizacji zawodowej prowadzonej w Ośrodku odwiedziliśmy mieszczącą się w dzielnicy Giszowiec Spółdzielnie socjalną – „Rybka”. Usłyszeliśmy tam nie tylko jak funkcjonuje takie przedsiębiorstwo społeczne ale także dowiedzieliśmy się jakie są zasady jego zakładania. Spółdzielnię założyło siedem osób, w tym osoby niepełnosprawne i długotrwale bezrobotne. Spółdzielnia Socjalna „Rybka” specjalizuje się w obsłudze cateringowej wszelkiego rodzaju imprez: szkoleń, konferencji, przyjęć. Spółdzielnia prowadzi stylową kawiarnię „U Rybki” w Katowicach w dzielnicy Giszowiec, gdzie oferuje domowe dania, wypieki i ciasta, a także kafeterię „Rybka TV” w siedzibie katowickiej telewizji.

Kolejny cel wycieczki to powrót do tematu pracy górniczej. Pani przewodnik zapoznała nas z bogatą historią pięknej dzielnicy Nikiszowiec. Po całodniowym zwiedzaniu udaliśmy się do hotelu.

Drugi dzień naszego wyjazdu to czas uświadomienia, że Katowice już dawno przestały być miastem węgla i stali – stają się czołowym ośrodkiem kultury i turystyki biznesowej w Polsce.W samym centrum miasta, tuż obok znanej nam Hali Widowiskowo-Sportowej „Spodek”, powstaje zupełnie nowa dzielnica miasta, nazywana Strefą Kultury. Oprócz „Spodka” tworzą ja trzy poteżne inwestycje – Międzynarodowe Centrum Kongresowe, nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz nowe Muzeum Śląskie. Są one zlokalizowane na terenie dawnej kopalni „Katowice”.

Następnie udaliśmy się Pszczyny gdzie zwiedzaliśmy neobarokowy zamek przypominający pałac. Stanowi on jeden z najcenniejszych obiektów tego typu w całym kraju. Pierwotnie był zamek, później reprezentacyjna, trójskrzydłowa rezydencja – siedziba książąt pszczyńskich. Zamek wywarł na nas ogromne wrażenie, jest chyba najpiękniejszą rezydencją w Śląskiem i jedną z największych atrakcji województwa.