Wycieczka do Tarnowskich Gór, Mosznej i Opola

W dniu 20 lipca 2017 r. wyruszyliśmy w trasę naszej dwudniowej wycieczki, obejmującej Tarnowskie Góry – Mosznę – Opole. Po dotarciu do Tarnowskich Gór, spacerkiem przez park udaliśmy się do szybu „Ewa”, gdzie wąskimi, krętymi schodkami zeszliśmy w podziemia Sztolni Czarnego Pstrąga. Wewnątrz sztolni panuje temperatura ok. 10 stopni C., a zwiedzanie polega na przepłynięciu łodziami 600 metrowego odcinka do szybu „Sylwester”. Jest to najdłuższy w Polsce podziemny przepływ łodziami, który od 9 lipca br. znajduje się na  liście światowego dziedzictwa UNESCO.  Po przerwie obiadowej, podzieleni na grupy zwiedzaliśmy Zabytkową Kopalnię Srebra, rozpoczynając od poznania historii kopalni, geologii, technik wydobycia oraz obejrzenia m.in. dawnych narzędzi, lamp używanych pod ziemią, kubłów do wydobywania urobku, a nawet przenośnej górniczej toalety. Następnie przechodząc przez podziemne korytarze mogliśmy oglądać pochodzące z XVIII i XIX w. przodki górnicze, dawne stanowiska pracy i narzędzia oraz słyszeć autentyczne odgłosy ciężkiej pracy gwarków, efekty zawału kopalnianego czy jadących wózków.Tuż przy budynku kopalni znajduje się Skansen Maszyn Parowych, w którym zgromadzona jest bogata kolekcja maszyn parowych używanych w dawnym przemyśle. Wśród eksponatów mogliśmy obejrzeć m.in. walec drogowy, dźwig, parowozy, agregat prądotwórczy, pompy parowe oraz maszyny wyciągowePo tak bogatych wrażeniach i zakupie pamiątek udaliśmy się na nocleg do Domu Wycieczkowego „Gwarek”. Po zakwaterowaniu wykorzystaliśmy wolny czas na spacer po rynku Tarnowskich Gór, które tętniło życiem do późnych godzin wieczornych.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od spotkania z przedstawicielką Spółdzielni Socjalnej „Familia” w Tarnowskich Górach. To małe przedsiębiorstwo obejmujące swoim wsparciem osoby zagrożone marginalizacją ze względu na bezrobocie lub niepełnosprawność, a działalność opiera się m.in. na prowadzeniu kawiarenki, pracowni komputerowej, sklepu internetowego, Klubu Integracji Społecznej „Zamczyskowa”. Na zakończenie zostaliśmy obdarowani własnoręcznie wykonanymi pamiątkami.
W późniejszym czasie wyruszyliśmy w trasę do Mosznej, gdzie znajduje się zabytkowy zamek rodu Tiele-Wincklerów, z przełomu XVIII i XIX w. Do zwiedzania udostępniona jest tylko część pałacu, która przebiega m.in. przez kawiarnię, byłą salę balową, oranżerię, gabinet hrabiego, kaplicę. W pałacu mieści się również hotel i restauracja. Podziwialiśmy także piękny widok na otaczający zamek park. Kolejnym punktem wycieczki był Amfiteatr Tysiąclecia w Opolu, gdzie odbywa się Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej. W Amfiteatrze działa Muzeum Polskiej Piosenki, w którego zbiorach znajdują się m.in. fotografie polskich wykonawców, fotografie kostiumów scenicznych, sprzęty do odtwarzania dźwięku, instrumenty. Poza tym mogliśmy posłuchać swoich ulubionych piosenek, obejrzeć urywki festiwalowych koncertów, wywiadów, zobaczyć się w „wirtualnym lustrze”, a nawet zaśpiewać w „budce nagraniowej”. Tym śpiewającym akcentem zakończyliśmy naszą śląską wyprawę.