Wycieczka do Jury Krakowsko-Częstochowskiej

„Na południu Jury Krakowsko-Częstochowskiej znajduje się niezwykle malowniczy Ojcowski Park Narodowy, najmniejszy spośród polskich PN, ale przyciągający turystów jak magnes…” Nas również przyciągnął. Najbardziej charakterystyczne elementy krajobrazu Wyżyny
to warownie bądź ich ruiny przysiadłe na jurajskich wzgórzach niczym orle gniazda, stąd nazwa szlaku wiodącego wśród nich – Szlak Orlich Gniazd – Kraków – Ojców – Pieskowa Skała – Olkusz – Rabsztyn – Wolbrom. 11 lipca 2011 roku mieliśmy okazję zobaczyć zamek zbudowany
na Pieskowej Skale. Budowla znajduje się w Dolinie Prądnika, w otulinie Ojcowskiego Parku Narodowego. Warownia jest jednym z najpiękniejszych punktów na Szlaku Orlich Gniazd.
Jak dowiedzieliśmy się od przewodnika, jej początki sięgają średniowiecza, kiedy to została ufundowana przez króla Władysława Łokietka. Pierwotny gotycki zamek został wzniesiony na wapiennej skale, a jego najwyższym elementem była wieża.

Podziwialiśmy czteroskrzydłowy zamek z arkadowymi krużgankami i wieżą zegarową oraz wspaniałe ogrody. Widok z zamkowego wzgórza na wapienne skały Jury krakowsko-częstochowskiej to jeden z najbardziej atrakcyjnych widoków jaki mieliśmy okazję zobaczyć podczas tej wycieczki.

Po zwiedzeniu wzgórza zamkowego zatrzymaliśmy się przy Maczudze Herkulesa, jednej z najbardziej charakterystycznych naturalnych rzeźb skalnych w Polsce. Kolejnym punktem była Brama Krakowska, według tradycji wiódł tędy średniowieczny szlak handlowy ze Śląska do Krakowa, ale podobno nie ma na to żadnych dowodów… Tuż za Bramą Krakowską, na głównym szlaku OPN, ze skały wypływa woda.

Wywierzysko to nazwano Źródełkiem Miłości, nawet da się zauważyć pod wodą wymurowane serce. Legenda,  głosi, że pijącego wodę ze źródła, trafi strzała Amora. Uczestnicy nie tracili nadziei… Ile prawdy jest w przekazywanych nam przez
przewodnika legendach? – może niewiele. Jednak takie historie bez wątpienia nadały kolorytu
ośrodkowej wycieczce w malownicze zakątki OPN. Naszą ciekawość szczególnie budziło wnętrze Jaskini Nietoperzowej.

We wstępnej części jaskini znajduje się głęboki wykop (pozostałość po pracach archeologicznych). Dalej jaskinia przechodzi w dwa korytarze (w jednym z nich zachowały się nacieki), które następnie łączą się w dużą komorę.

Dalsza część groty to ciąg zwężających się korytarzy. W grocie podziwialiśmy m.in. ciekawe formy naciekowe (grzbiet jaszczurki, kręgosłup dinozaura), zatopione w skale
kości zwierząt jaskiniowych oraz niedźwiedzia czy pająka. Zaciekawiły nas jeszcze dwa fakty: grota jest własnością prywatną, oraz to, że kręcone były tam sceny do kilku filmów, min.„Ogniem i mieczem”.

Późnym popołudniem udaliśmy się na Jasną Górę, gdzie od stuleci przybywają , miliony pielgrzymów. Po zakwaterowaniu wzięliśmy udział w Apelu Jasnogórskim. Następnego dnia, kontynuując zwiedzanie Częstochowy, wybraliśmy się do planetarium. Doświadczyliśmy tam trójwymiarowej wędrówki po niebie. Wybraliśmy się  w odległą przestrzeń kosmiczną,
by poznać przeszłość i przyszłość kosmosu, zobaczyć jak wyglądał przed wiekami i przekonać się, jaki będzie za 100 000 i 500 000 lat. Przygodę z Częstochową rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na Jasnej Górze, zwiedzając z przewodnikiem Klasztor, gdzie znajdują się zbiory
pamiątek dziedzictwa narodowego. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują pamiątki skarbca, arsenału i Muzeum 600-lecia.

Ciekawym dla nas było zwiedzanie Kaplicy Pamięci Narodu, Sali Rycerskiej,
w której mogliśmy zobaczyć z bliska kopię cudownego obrazu, a z kolekcji XVII wiecznych obrazów odczytać ważniejsze wydarzenia z dziejów klasztoru. Dla każdego było to osobiste przeżycie…